Gigantens Minneløp

NB! Deltakelse i selve løpet forutsetter påmelding Lilleakerveien 2e v/Møllefossen kafé
Dato: 03 mai
Tid: 08:30
Sted: Lilleakerveien 2e
onsdag
03
mai

INVITASJON
til Gigantens Minneløp
Onsdag 3. mai kl. 08:30

PROGRAM

08:30 OPPMØTE
Vi møtes ved Møllefossen kafé i Lilleakerveien 2 E.  Vi stiller ut bilene våre, til glede for alle som er på vei til jobb.
Servering av kaffe og croissanter.

09:30 AVREISE
Vi kjører samlet mot Norsk Vegmuseum ved Lillehammer.
Adresse: Hunderfossvegen 757, 2625 Fåberg.
Vi legger inn en felles kaffestopp på veien.

13:00 LUNSJ
Vi spiser lunsj på Lysaker gjestgiveri som ligger i tilknytning til Norsk Vegmuseum.

14: 00 OMVISNING
Kort omvisning med fokus på bilen Giganten som står utstilt på Norsk Vegmuseum.

14:30 RETUR

Påmelding innen 15. april

Send e-post til kunde@mustadeiendom.no med

Biltype (kun klassiske biler/sportsbiler)

Antall personer i bilen totalt, med tanke på bestilling av lunsj

Evt. allergier

Bakgrunn: Mustadbilen Giganten
Gigantens Minneløp stammer fra Mustads industrihistorie. Mustad har produsert mye og mangt – alt fra øksehoder, støpejernsovner, vaffeljern, skruer og spiker – til kaffe og margarin. Og til og med biler. To modeller, dog i et svært eksklusivt antall: én av hver modell.

Det de manglet i antall, tok de igjen i originalitet og innovasjon. Giganten var den første modellen som ingeniør Clarin Mustad selv konstruerte. Den hadde sin første tur i 2017 og var en svært sosial variant, med plass til elleve personer. Giganten var utstyrt med kalesje som kunne felles ned i baksetene, men hadde også fast tak som ble benyttet vinterstid. Motoren var sekssylindret, med et volum på syv liter og effekt på 180 hestekrefter. Den var 570 cm lang og 198 cm bred, med en vekt på 2.300 kg. Giganten hadde et karakteristisk design med seks hjul. Felgene hadde eiker av tre. I 1916 tok Mustad ut patent på bilens unike sving- og fremdriftssystem. Den har to bakaksler, hvor den fremste akselen er svingbar og følger svingebevegelsene til framhjulene. Samtidig er det drift på alle fire bakhjul, med differensialer og senterdifferensial som muliggjorde ulik hastighet på de to hjulakslene. I tilfelle punktering, som hendte hyppig i gamle dager, er det montert en hydraulisk løfteinnretning, som er i stand til å løfte de to bakre hjulaksler. Giganten fikk internasjonal oppmerksomhet og var utstilt i Paris i 1922. I 1926 registrerte Mercedes en bilmodell med slående likheter til Giganten. Dette var Mercedes G1 Dinosaur, senere utviklet til G2, G3 og G4.

Giganten ble videreutviklet i flere trinn frem mot 1940 og ble donert til Teknisk Museum. Den står nå utstilt på Norsk Vegmuseum.

Fabrikkeier Clarin Mustad kjørte til arbeidet med Giganten, og siden det var god plass var det alltid mange av Mustads ansatte som haiket på veien. Clarin hadde ikke hjerte til å kjøre forbi, så resultatet var at turen til fabrikken alltid tok lang tid med alle stoppene.
Han løste dette med å designe bilen Egoisten – en helt ny modell, med plass til bare en person. Slik unngikk han alle som haiket uten å måtte avvise dem personlig.  

Giganten

Egoisten